Skip to main content

Idea's in Islamic Economic Law


The undeniable accusation from Western academics against Muslim economic academics is plagiarism of ideas with Islamic powders. Sounds sadistic indeed. The study of Islamic law can be seen as part of Islamic studies whose focus is on the legal aspects of Islamic teachings, both in terms of the content of the teachings, how the teachings are described and applied, and how the social and cultural environment responds to the application of the teachings. 

The study of Islamic law can also be seen as part of the study of law in general, which taking Islamic law as its object, both in terms of the main content of the law, how the law is elaborated and applied, and how the social and cultural environment responds to the application of the law. From the two formulations above, it can be seen that both seen as part of Islamic studies and as part of legal studies, the study of Islamic law includes three main things, namely: the content of Islamic teachings regarding law, efforts to elaborate and apply the law to keep up with the times, and the response of the social and cultural environment to the application of the law.

It should be emphasized that interpreting the study of Islamic law only as the study of istinbath law is very inadequate, even narrowing the meaning of the study of Islamic law itself. It used to be this impression, as if the study of Islamic law were the study of istinbath law. If expanded slightly, the study of Islamic law is the study of jurisprudence and ushul al-fiqh. This is also reflected in the curriculum of pesantren and madrasa's, even Islamic Religious Colleges. Now, when it is realized that the study of Islamic law can also borrow the methodology of legal studies in general, the scope of Islamic legal studies expands.

From the description above, it appears that the first challenge of the study of Islamic law today lies in the perspective of Islamic legal scholars who still see Islamic law only as a study of jurisprudence and ushul al-fiqh. That is why the proportion of normative Islamic legal research is quite large, but even then the target is still conventional Islamic legal literature and has not touched non-conventional Islamic legal literature. The area of Islamic legal research at the philosophical level also still receives less attention, far below the attention of normative Islamic legal research. The research area that has received the least attention from researchers is the study of empirical Islamic law which for its implementation does require the expansion of auxiliary science or cross-disciplinary studies

Comments

Popular posts from this blog

Daftar Perkuliahan

 Assalamu'alaikum Mahasiswa! Dalam laman ini akan dideskripsikan ruang keilmuan yang diampu Pak Dosen. Tentu, secara berkala akan dilakukan revisi-revisi yang relevan dengan data dan perkembangan keilmuan. Jadi, halaman ini akan menjadi semacam peta perkuliahan yang memudahkan bagi mahasiswa untuk mengakses pokok-pokok tema pengetahuan yang akan dibahas dalam perkuliahan.  Perkuliahan yang akan disematkan di sini mengadung kontrak perkuliahan, Rencana Pembelajaran Semester (RPS) dan materi-materi yang menjadi diskursus pembahasan. Bagi mahasiswa dan pengunjung, jangan lupa untuk memfollow situs ini untuk memudahkan informasi perkembangan keilmuan yang sedang didalami.  Daftar Perkuliahan: Etika Bisnis Islam Akuntansi Syariah Hukum Gadai Pengantar Ekonomi Syariah

Sejarah Filologis Pondok Pesantren Darussalam Dukuhwaluh

  Secara demografis, Desa Dukuhwaluh merupakan perluasan kawasan Desa Pandak dan Dusun Woeloeng yang berbatasan dengan Desa Tambaksari, Desa Bantarwoeni, Desa Karangsari, Desa Bojong dan Desa Artja di sisi selatan. Pemekaran kawasan ini sekaligus menjadikan suatu kawasan administrasi yang baru dengan sebutan Dukuhwaluh. Pada tahun 1992 di sisi barat daya Desa Dukuhwaluh berdiri lembaga pendidikan agama Islam bercorak salafiyyah atas inisiasi Dr. KH. Chariri Shofa, M.Ag atau yang masyhur diingat sebagai Kyai Khariri. Sebelum membuka pemukiman santri di Dukuh Wulung, beliau merupakan salah satu dari badal pendiri dan pengasuh yaitu KH. Muslich bersama Dr. KH. Noer Iskandar al-Barsani di Pondok Pesantren Al-Hidayah Karangsuci Purwokerto.

Sarung Berlogo NU Dikecam, Produsen dan Reseller Mengerang.

Ilustrasi Sarung NU Sarung NU Indetitas masih menjadi komoditas bisnis yang menguntungkan. Termasuk logo Nahdlatul Ulama (NU) di kalangan pasar Nahdliyyin. Bagi sebagian pembeli, sarung karakter satu ini bukan hanya sekedar sarung biasa, namun lebih sebagai ekspresi ideologis di dalam lingkungan sosial. Dan bagi kalangan produsen dan makelar atau reseller sarung karakter, ini adalah peluang pasar yang kuat. Ini peluang besar memadatkan pundi-pundi penjualan.  Lantas, apakah tingginya permintaan pasar atas sarung karakter ini terpengaruh 'keramat' NU? Tentu saja, tanpa adanya logo tersebut, kain sarung hanyalah selembar kain yang nir-faidah. Sekali lagi NU menunjukkan endorsenya terhadap kreativitas dunia industri tekstil di Indonesia. Logo NU pada Sarung Dikecam Sebenarnya, entah ide siapa yang pertama kali menjadikan logo NU sebagai ornamen sarung. Ada yang menyebut hal ini marak semenjak logo-logo banom NU mulai dijadikan bahan atasan batik pada dasawarsa terakhir ini. Ekspr...